De bedste formater og størrelser til grafiske materialer på sociale medier

Et flot design kan hurtigt miste sin effekt, hvis det bliver vist i den forkerte størrelse.

Uskarpe billeder, beskårne logoer eller tekst, der ryger ud af rammen – det sker alt for ofte, når grafisk materiale ikke er tilpasset de rigtige formater til sociale medier.

Ifølge Hootsuite (2025) og Meta Business Help Center ændres billedstørrelser jævnligt, og det er derfor afgørende at designe til hvert format. En kvadratisk grafik (1080x1080 px) fungerer godt på Instagram, mens et liggende billede (1200x630 px) passer bedre til Facebook. På LinkedIn performer indlæg bedst med billeder i 1200x627 px.

Når det kommer til profil- og coverbilleder, har hver platform sine egne mål, som bør respekteres for at undgå forvrængede logoer og beskæringer. På Facebook vises profilbilledet i 196x196 px, selvom det uploades i 170x170 px, og coverbilledet måler 851x315 px på computer – men bliver automatisk beskåret til 640x360 px på mobil. På LinkedIn anbefales et virksomhedslogo i 300x300 px, mens profilbilledet helst skal være mindst 400x400 px for at fremstå skarpt. Coverbilledet skal her have formatet 1128x191 px. På Instagram vises profilbilledet i 110x110 px, og det er derfor vigtigt at sikre, at designet stadig fungerer i så lille en størrelse.

Som designeren Susan Kare sagde: “Good design adds value faster than it adds cost.” Når du designer grafiske materialer med de rigtige mål, fremstår dit brand professionelt og gennemtænkt – hver gang.

Vil du have SoMe-grafik, der står knivskarpt på alle platforme?
Kontakt mig – jeg hjælper dig med grafisk materiale, der fungerer perfekt til sociale medier.

Næste
Næste

5 fejl mange begår med deres grafiske materialer – og hvordan du undgår dem